donderdag 21 juni 2007

Ruimtepakken en meer

We mochten ze zelf niet aan trekken maar vandaag hebben we wel diverse ruimtepakken gezien. Vooral als je buiten een ruimteschip moet werken is het verstandig een veilig pak aan te hebben. Sommige ruimtevaarders zijn wel drie uur lang buiten het ISS om daar te werken in gewichtloosheid. Het pak moet dan goed afgesloten zijn, gekoeld worden, je moet kunnen drinken en ja.... dan moet je ook plassen. Daarvoor hebben ruimtevaarders een grote luier aan. Ze mogen gewoon in hun broek plassen. Dat wilden jullie altijd al weten, toch? Dat is ons allemaal uitgelegd.
Als je in het International Space Station woont moet je frisse lucht kunnen ademen. Er is dus veel studie nodig om daar een goed systeem voor te bedenken, wat de lucht schoon houdt. Daarover hebben we vandaag in een van de vele laboratoria het nodige geleerd.
De middag was gevuld met presentaties. De eerste ging over hoe het menselijk lichaam zich aanpast in de ruimte en wat voor gevolgen dat heeft bij terugkomst op aarde. De gevolgen voor een lichaam op de lange termijn worden naarstig bestudeerd, maar veel dingen zijn nog echt niet duidelijk. Daarna hebben we weer een leuke opdrcht gekregen om zelf uit te voeren. In de ruimte zweven allerlei dingen rond die gevaarlijk kunnen zijn voor een astronaut tijdens een ruimtewandeling. Ruimtestof, kleine meteorietjes en afval van wat mensen hebben achtergelaten. Omdat je met 17.000 km per uur rond de aarde vliegen kan een botsing met een klein steentje grote gevolgen hebben. Wij moesten een ballon beschermen tegen een aanval van buiten. En daarna werd dat uitgetest. Helaas overleefde mijn ballon het niet. Terug naar de tekentafel!

"s Avonds gingen we met z'n allen eten. Ik heb voor het eerst van mijn leven gegrilde meerval gegeten. Was best lekker. Je moet alleen niet aan denken hoe zo'n vis eruit ziet.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

hoi meester Hans,
is het leuk in Amerika?
ik heb het wel leuk als ik op schoolreisje ga. is het leuk bij de NASA? heb je ook in een luier geplast? ik weet ook iets van de ruimte. er zijn negen planeten en sterren zijn ongeveer 200 graden wist je dat? groeten van Bram Lek doei tot maandag meester Hans.

Anoniem zei

Hallo meester hans,
Wat een leuke verhalen, erg interresant allemaal hoor.
Ook best wel grappig.
Wij gaan morgen naar Walibi daar heb ik heeeeeel veeeeeel zin in.
Wij missen u best wel, dus to snel.
groetjes van finn

Anoniem zei

lieve meester hans,
Ik hoop dat u het leuk vindt op de NASA, ook ik heb het erg naar mijn zin gehad op schoolreisje.
Het was jammer dat u niet mee was.
Ik vindt het leuk om de verhalen te kijken en de leuke foto's.
Tot maandag en groetjes van Michelle van der Linden